سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

آرشیو آذر ماه 1399

دوربين مداربسته / نصب دوربين مداربسته / مقالات صنعت حفاظت

مزيت هاي بازاريابي اينترنتي

۳۷ بازديد


وقتي چيزي محبوب مي شود، قطعا مزاياي بسياري خواهد داشت. بازاريابي اينترنتي يك مفهوم محبوب است، چرا كه براي بازايابان منافع زيادي به همراه دارد. اجازه دهيد مختصرا نگاهي به اين مزايا بيندازيم.

مزاياي بازاريابي اينترنتي
1-بازاريابي اينترنتي شكلي از بازاريابي جهاني مي باشد. هنگامي كه چيزي را در اينترنت ترويج مي دهيد، با عمل جغرافي محدود نشده ايد به راحتي به مردم در بخش ديگري از جهان دست يابيد. در واقع، بسياري از شركت ها بزرگ چند مليتي داراي وب سايت هاي خود به زبان هاي مختلف هستند و آن ها محتوا سايتشان را بين المللي مي سازند (به عنوان مثال دلار به پوند)، به طوري كه كسب و كار آنها مي تواند به خوبي در مناطق ديگر دريافت شود. اگر واقعا به دنبال كسب و كار جهاني هستيد، اينترنت بهترين راه براي انجام اين كار است.

مزاياي بازاريابي اينترنتي
2- با توجه به دسترسي كه بازاريابي اينترنتي دارد، ارزان ترين شكل از تبليغات مي باشد. در واقع، بسياري از كارهاي اوليه اي كه انجام مي دهيد، اصلا نيازي به صرف پول نخواهند داشت. به عنوان مثال، براي نوشتن يك مقاله و ارسال آن در يك دايره كتوري مقاله محبوب با پيوند تجاري تان در ادامه اش، لازم نيست پولي صرف كنيد. پيوستن به وب سايت هاي شبكه هاي اجتماعي مانند Twitter و يا Facebook و تبليغ محصول خود از طريق آن ها، هيچ هزينه اي به شما تحميل نمي كند. حتي اگر بخواهيد يك وب سايت ايجاد كنيد، هزينه آن براي شما حداقل در مقايسه با ساير روش هاي تبليغات كه خارج از اينترنت شايع هستند، ناچيز خواهد بود.
3- بازاريابي يكي از راه هاي است كه در آن مي توانيد اعتبار خود را ايجاد كنيد. در حالي كه با تلويزيون و تبليغات چاپي، بايد به منظور جلب توجه مردم مبتكر و خلاق باشيد، با بازاريابي اينترنتي مي توانيد از تمام اين ويژگي ها برخوردار باشيد. اما مهمترين مسئله در بازاريابي اينترنتي آن است كه بايد استفاده از محتواي خوب را توسعه و ترويج دهيد. اين محتوا بايد آموزنده باشد. هنگام انجام اين كار- نوشتن يك  مقاله، پست وبلاگ، ارسال ويدئو و غيره- در معرض ديد قرار مي گيريد. مردم درك مي كنند كه شما كالاي خود را مي شناسيد. به طور طبيعي، اين امر به اعتبار شما مي افزايد. خواه محصول شما به فروش برسد يا نه، فرصتي وجود دارد كه مي توانيد به شخص مشهوري در اينترنت تبديل شويد.

مزاياي بازاريابي اينترنتي
4- نكته ديگري در مورد بازاريابي اينترنتي آن است كه ارزش باقي مانده دارد هر نوع ديگري از تبليغات- بيشتر روش هاي آفلاين- يك بازه زماني خاص براي قرار گرفتن در معرض ديد عموم دارند. يك بيلبورد براي دوره زماني خاصي باقي خواهد ماند. آگهي هاي تلويزيوني براي يك دقيقه مي باشد. آگهي چاپي به اندازه مجله يا روزنامه اي كه در آن چاپ شده است، دوام خواهد داشت. با اين حال، يك آگهي اينترنتي مي تواند تا ابد باقي بماند. برخي از انواع تبليغات اينترنتي، مانند مقاله ها، وبلاگ ها و فيلم ها هرگز حذف نخواهند شد.
5- توجه بازاريابان آنلاين نيز به اين واقعيت كه آن ها مي توانند به طور مستقيم به مخاطبان مناسب خود دسترسي داشته باشند، جلب شده است. بيشتر اشكال تبليغات آفلاين، به طور كلي در جهان تبليغ مي شوند و به همين دليل است كه چنين ولخرجي عظيمي در مورد آن ها وجود دارد. در صورتي كه بخش عمده اي از جمعيت بازار را تشكل نمي دهند و نمايش محصول به ميلياردها نفر هيچ اثري ندارد. به عنوان مثال، تبليغ لباس حاملگي براي همه بي فايده است، با بازاريابي اينترنتي چنين فرصت تبليغاتي امكان پذير است. شما مي توانيد به طور مستقيم به گروه هدف خود تبليغ كرده و پاسخ مطلوب را دريافت كنيد. بازاريابان اين واقعيت را دوست دارند كه مي توانند تلاش هاي تبليغاتي خود را متمركز كرده و پاسخ بهتري دريافت كنند.

مزاياي بازاريابي اينترنتي
6-  نكته ديگر در مورد بازاريابي اينترنتي آن است كه در صورت نياز، مي توانند تنها يك فرآيند يك نفره باشد. مانند ديگر حالات تبليغات، لازم نيست كه يك تيم داشته باشيد. اگر بخواهيد، مي توانيد تيم داشته باشيد اما ضروري نيست. اكثر مردم با لباس راحتي خود پشت كامپيوتر خانگي خود مي نشينند و تمام كارهاي شگفت انگيز را در تبليغات محصولات و خدمات خود در دنياي آنلاين انجام مي دهند. اگر به كمك نياز داريد، مي توانيد آن را به طور مجازي دريافت كنيد. براي انجام كار بازاريابي اينترنتي خود دفتر محل كار نياز نداريد كه حتي باعث مي شود همه چيز براي شما ارزان تر تمام شود.

مزاياي بازاريابي اينترنتي
7- هنگامي كه براي مدتي در حال انجام فعاليت هاي بازاريابي اينترنتي خود هستيد، شروع به درك اين مزيت بزرگ مي كنيد كه بازاريابي آنلاين، قادر به ترسيم پيشرفت تاكتيك هاي تبليغاتي خود در شرايط واقعي هستيد. مي توانيد شرايط قابل اندازه گيري براي هريك از تكنيك هاي كه استفاده مي كنيد پيدا كنيد. به عنوان مثال، اگر وبلاگ داريد، مي توانيد دريابيد كه چندنفر از مردم و از چه بخش هايي از جهان از وبلاگ شما بازديد كرده اند. اگر يك مقاله تبليغاتي قرار داده ايد. مي توانيد دريابيد كه چند نفر از مردم براي خواندن مقاله آمده اند. اگر با گروهي از افراد در ارتباط هستيد كه از طريق شبكه اجتماعي درباره محصولات و خدمات تجاري شما كسب اطلاعات كرده اند. مي توانيد دريابيد كه چند نفر از افراد گروهتان، بازديد كرده اند. در شرايط واقعي، مي توانيد در يابيد كه چه تعداد از مردم ليستي را كه شما در اينترنت قرار داده ايد، انتخاب مي كنند. روش هاي بسياري وجود دارد كه از طريق آن ها مي توانيد ايده دقيقي از  روشي كه تجارت شما را به پيش مي برد، به دست آوريد. اين امر به افراد كمك مي كند تا به طور مداوم روش هاي كسب و كار خود را بهبود بخشند و چشم انداز بهتري دريافت كنند.


8- هنگام استفاده از اينترنت، روش هايي براي عامه پسند كردن محصول شما به روش بسياري هوشمندانه وجود دارد. هم اكنون ما در دنياي وب بسيار تعاملي زندگي مي كنيم. اين امكان براي شما وجود دارد تا روش تبليغاتي خود را براي بررسي بر روي شبكه جهاني اينترنت كه در مورد محصول شما مي باشد، پيوند كنيد. مي توانيد پيوندها را با وب سايت هاي ديگر كه محصول  شما در آن برجسته است، به عنوان مثال سايت هاي وابسته تان به اشتراك بگذاريد. حتي مي توانيد فيلم هايي را ساخته و آن ها را بر روي وب سايت خود ارسال كنيد و يا پيوندي ارائه دهيد. همه اين ها، راه هايي هستند كه مردم محصولتان را بهتر مي شناسند و در واقع خيلي بهتر از روش هايي هستند كه آن ها مي توانند هر محصول را تنها در شيوه تبليغ شده آفلاين بشناسانند.

مزاياي بازاريابي اينترنتي
9- در نهايت، اگر مي خواهيد با زمان حركت كنيد، بازاريابي اينترنتي روشي است كه مي توانيد بدون اين كه به چيزي ديگر فكر كنيد، از آن استفاده كنيد. امروزه بسياري از بازاريابان جديد و ماهر در فن آوري از بازاريابي آنلاين براي ترويج كسب و كار خود استفاده مي كنند. اگر در حال حاضر در كسب و كار هستيد، شانس شما اين است كه رقبايتان در حال حاضر وارد بازي شده اند. آن ها احتمالا در حالا حاضر از مزاياي گسترده اي كه بازاريابي ديجيتال ارائه كرده است، بهرمند شده اند. قطعا شما نمي خواهيد در اين عمليات رقابت آميز عقب بمانيد و همچنين نمي خواهيد مردم بدانند كه شما فاقد فن آوري هستيد. اين موضوع يكي از دلايل مهمي است كه چرا نبايد اين روش تبليغات را ناديده بگيريد.

  1. http://onlineweb.titablog.com/post-30552.html
  2. http://seoweb55.titablog.com/post-30548.html
  3. http://seoweb55.titablog.com/post-30550.html
  4. http://seoweb55.titablog.com/post-30549.html
  5. http://seowebkar.titablog.com/post-30554.html

بررسي كنسول جست و جوي گوگل

۳۷ بازديد

هدف شما اين است كه به طور مداوم رتبه سايت خود را در موتورهاي جستجو براي همه محتوا هاي توليدي روي سايتتان بهبود بخشيد، درست است؟ در اين مقاله ما راهي را به شما نشان مي دهيم كه از همين محتواي كم بازده سايتتان بيشترين بهره را ببريد، در اين راه ابزار كليدي شما  Google Search Console يا همان  webmaster tools گوگل است.

محتوا با رتبه بالاتر، ترافيك بيشتري دريافت مي‌كند. زماني كه ترافيك بيشتري را به سمت سايت خود جذب نماييد، درآمد (اميد) بيشتري براي سازمان شما ايجاد مي‌شود. درآمد بيشتر، موجب جذب احترام و توجه بيشتر براي سازمان شما خواهد شد. خوب، مقدمه چيني بس است.

بسياري از بازاريابان محتوا احساس مي‌كنند  وقتي يك بار محتواي اوليه را توليد كردند  و فشار تبليغاتي اوليه را وارد كردند، ديگر تغيير رنكينگ گوگل از دست آنها خارج است. شايد اين مراحل بهينه سازي محتوا آشنا به نظر برسد:

  1. كليد واژه اصلي متن خود را شناسايي كنيد. (ترجيحا از يك كلمه كليدي با طول متوسط استفاده نماييد.)
  2. در صفحه سايت خود محتواي خود را با توجه به بهترين شيوه‌هاي SEO بنويسيد.
  3. از صفحات ديگر به اين محتوا، با استفاده از انكر تكست لينك دهيد، كه بهتر است اين لينك با كليد واژه اصلي مطابقت داشته باشد.
  4.  براي اينكه بتوانيد از سايت‌هاي ديگر لينك‌هاي ورودي بگيريد روي مطالب خود كار كنيد.
  5. سپس به سراغ توليد محتواي بعدي برويد.

اميدوارم، شما قدم‌هاي يك تا چهار را در تمام  توليد محتوا انجام دهيد. اگر تا حالا انجام نداديد، پس هر چه زودتر دست به كار شويد.

اما بهينه سازي محتوا نبايد براي شما يك رويداد يك باره باشد. يك متخصص خدمات سئو را براي اين استخدام نكنيد، كه تا جاي ممكن در محتواي شما تغييرات پر دامنه و يك باره ايجاد كند، تا بتوانيد رتبه‌بندي خود را تغيير داده و ترافيك بيشتري را به سمت سايت خود بكشيد. چون تغييرات يك باره ممكن است به صورت ناگهاني رتبه شما را بهبود بخشد اما در نهايت به ضرر شما تمام خواهد شد.


در حين بهينه سازي رتبه بندي سايت

صادق باشيد. آيا تا به حال وقتي كه يك محتوا ايجاد كرديد به عقب برگشتيد تا آن را تغيير دهيد؟ يا شما آن را به همان صورت ول مي‌كنيد، آرزو مي‌كنيد خوب پيش برود، و با آن خداحافظي مي‌كنيد؟ آيا رشد و افت صفحه  خود را در Google Search Console زير نظر گرفته ايد؟

 اگر شما مانند بسياري از بازاريابان محتوا، روي محتوايي كه يك بار روي آن كار كرديد ديگر برنمي‌گرديد، متأسفانه اين بدان معني است كه شما فرصت‌هاي زيادي را خود به خود از دست داده‌ايد و اين فرصت را به ديگران مي‌دهيد تا روي آن سرمايه گذاري كنند.

بهبود رتبه بندي گوگل سايت يك فرآيند مداوم است كه شامل بسياري از متغيرها مانند لينك‌هاي ورودي بهتر، ساختن كل دامنه و در نتيجه قابل اعتمادتر شدن آن دامنه (بالا رفتن امتياز اعتماد دامنه Domain Authority) است.

 اما يكي از متغيرهايي كه در رتبه بندي گوگل تاثير بسيار موثري دارد، افزايش ميزان كليك بر روي سايت (CTR) در نتايج جستجوي گوگل است.

Google Search Console


نرخ بالاي كليك بر روي صفحات در نتايج موتور جستجو گوگل نشان مي‌دهد كه محتواي شما توجه مشتريان زيادي را به خود جلب كرده است. در نتيجه، الگوريتم RankBrain گوگل اين صفحات را به رتبه بندي با CTR هاي بالاتر انتقال مي‌دهد؛ كه نهايتا سبب مي‌گردد اين صفحات در نتايج جستجو گوگل بالاتر بروند، در حالي كه سايت هايي با ميزان  CTR پايين‌تر رو به پايين حركت مي‌كنند.

گوگل در حال حاضر صفحات با CTR هاي بالاتر را در نتايج جستجو رتبه بالاتر ميآورد، بنابراين براي افزايش CTR طبيعي سايت خود تلاش كنيد.

بهبود نرخ كليك با استفاده از گزارش عملكرد

اگر در حال حاضر Google Search Console  كه قبلا ” “Webmaster Tools ناميده مي‌شد به سايت شما متصل نيست، لطفا لحظه‌اي صبر نكنيد تا اتصال برقرار شود. Google Search Console  يكي از ابزارهاي ارزشمند موجود براي بازارياب محتوا و سئوكاران است.

يا شايد  Search Console  در حال حاضر تنظيم شده است و تنها چيزي كه شما نياز داريد دسترسي به حساب وبمستر است.  هنگامي كه وبمستر يا همان Search Console  راه اندازي شد و به سايت شما متصل شد، بايد چند هفته منتظر بمانيد تا داده‌ها را جمع آوري كند.

وقتي كه  دسترسي به اطلاعات براي شما ممكن شد، به سمت كنسول جستجوي جديد برويد.

Google Search Console

 

Google Search Console  فقط براي فچ كردن مطالب بعد از انتشار نيست. يك گزارش كامل است از ميزان بازدهي صفحات شما. جاي شما باشم هر روز آن را نگاه ميكنم.

ابتدا به بررسي گزارش عملكرد در سطح گزارش هاي ساده بپردازيد. اين بررسي ساده نشان مي‌دهد كه تعداد كل كليك‌ها و نمايش داده شدن‌هاي شما در يك زمان مشخص، و همچنين ميانگين CTR و ميانگين موقعيت صفحات شما در صفحات نتايج موتور جستجو، به چه صورت است.

اما واقعا خوب است كه صفحاتي با CTR كم را پيدا كنيد. در اينجا چگونگي انجام اين كار را به شما مي‌گوييم.

يافتن صفحات با CTR كم در Google Search Console

يكي از بزرگترين فرصت ها براي افزايش ترافيك شما، پيدا كردن صفحاتي است كه محتواي خوب و تاثيرگذاري دارند، اما ميزان كليك بر روي آنها اندك است. اين را سرچ كنسول به شما نشان مي‌دهد از اين طريق حركت كنيد:

از قسمت (search traffic) در تب‌ها نمايش داده شده، بر روي تب ” Impressions ” براي مرتب كردن مطالب منتشر شده خود كليك نماييد و نتايج رتبه بندي و ميزان كليك روي اين مطالب را در نتايج جستجو بررسي نماييد.

Google Search Console

صفحهsearch traffic گوگل سرچ كنسول

در اين مثال، به وضوح مي‌توان ديد كه مشكلي وجود دارد. اولين نتيجه فقط يك ۰.۱٪ CTR دارد. اين بدان معني است كه فقط در حدود ۱ نفر از ۱۰۰۰ نفر هنگام جستجو براي “” vesis 16oz tumbler مي‌تواند اين نتايج را ببينند و روي آن كليك كند تا به اين صفحه برسد.

Google Search Console

 

اگر افراد بسياري اين نتيجه را ببينند اما بر روي آن كليك نكنند، در نحوه نمايش اين صفحات در موتورهاي جستجو اشتباهي وجود دارد.

با كليك بر روي كلمات كليدي، و سپس كليك بر روي تب صفحه(page)، ببينيم صفحه به چه صورت است.

Google Search Console

URL اين صفحه را كپي كنيد و  قسمت “+ New”در يك تب جديد، در بالاي صفحه آن را گزارش كنيد. شما مي‌توانيد “صفحه” را انتخاب كنيد و نام صفحه را وارد كنيد.

Google Search Console

 

اكنون ما مي‌توانيم تمام كلمات كليدي را مشاهده كنيم كه صفحه با آنها در گوگل نمايش داده مي‌شود و همين طور رتبه بندي تمام صفحات و كل CTR را هم مي‌توانيم مشاهده كنيم.

صفحه Tervis Tumbler در نتايج جستجو به خوبي عمل نمي‌كند.  CTR 0.5٪ از كل نتيجه بسيار بد است. شما بايد اين چنين  صفحه‌هايي را در اولين فرصت ويرايش نماييد.

بر اساس پرسش‌هايي كه با توجه به آن رتبه مي شود، مي‌توانيم ببنيم كه اين تاثير  اين صفحه  “vesis 16oz tumbler” به مراتب بيشتر از “custom vesis tumbler” است. بنابراين “vesis 16oz tumbler” كلمه كليدي اصلي ماست.  اين يكي از پرسش هايي است كه در حين بهينه كردن سايت بايستي از خود بپرسيم.

بهينه سازي عنوان هاي صفحات و متا ديسكريپشن (توضيحات متا)

براي اكثر صفحات ذكر شده در گوگل تنها سه قسمت از محتوا قبل از باز شدن نمايش داده مي شود: عنوان، URL  و توضيحات متا. اين سه بخش اطلاعاتي هستند كه با تغيير آنها شما بايد افراد را ترغيب كنيد روي سايت شما كليك كنند .

اين  چيزي است كه از صفحه Tubis Tumble در جستجوي گوگل ظاهر مي شود:

Google Search Console

 

در بهينه سازي با ابزار Google Search Console لطفا كفشهايتان را عوض كنيد

اصطلاحي وجود دارد تحت عنوان “كفش مشتريان خود را بپوشيد” يعني خودتان را جاي مشتريان خود قرار دهيد. اگر شما “vesis 16 oz tumbler” [ليوان ۱۶ اونسي مارك وزيس] را جستجو كرديد و اين نتيجه را ديديد، روي آن كليك مي‌كنيد؟ احتمالا نه.

براي به روز رساني اين قسمت، شما بايد محتواي خود را به روز كنيد. بهينه سازي عنوان شما مهم‌ترين عامل افزايش CTR است، زيرا بخشي اصلي از نتايج عنوان مطلب است كه كاربران روي آن كليك مي‌كنند.

هنگام بهينه سازي عناوين، اطمينان حاصل كنيد كه تمام رشته‌هاي جستجو را براي يافتن عنوان مناسب و نزديك به متن خود را بررسي كرده‌ايد. همچنين، براي مردم روشن كنيد و آنها را قانع كنيد كه چرا بايد از طريق لينك شما وارد سايت شما شوند. افرادي كه واژه ” ليوان ترويس” را جستجو مي‌كنند، احتمالا علاقه‌مند به خريد يا سفارشي كردن محصول خودند، بنابراين براي اين افراد دسترسي‌هايي نظير « مال خودت را بساز»، «همين الان خريد كنيد» يا «شروع سفارشي كردن» را ايجاد كنيد.

Google Search Console

توضيحات متا، شما را در نتايج جستجوي گوگل بالا مي‌برد. اين شانس شماست كه با يك توضيح چشمگير بين بقيه نتايج در جستجوي گوگل برجسته‌تر باشيد. هر اشاره‌اي به كلمه كليدي اصلي سبب خواهد شد، كه به راحتي در بين نتايج بيشتر به چشم بياييد، بنابراين مطمئن شويد كه توضيحات متاي شما شامل كلمه كليدي باشد.

پس از به روزرساني عنوان و توضيحات متا، در جايگاه شما در فهرست جستجوي گوگل تجديد نظر مي‌شود.


بهبود ساير صفحات كم كار شما

احتمالا در اين بررسي‌ها متوجه مي‌شويد كه صفحات ضعيف چه كمبودهايي دارند. براي اكثر سايت‌ها فوق العاده رايج است كه ميزان كليك بر روي صفحه، اغلب محتواي سايت آنها در حدود يك درصد باشد.

صفحاتي را كه داراي CTR كمتر از سه درصد هستند را پيدا كنيد و آنها را بهينه سازي كنيد، به ويژه آنهايي كه نمايش يا Impression  بالايي دارند اما CTR آنها كم است. شما در حال حاضر بر روي اين فرصت‌هاي بزرگ از دست رفته،‌ مي‌توانيد سرمايه‌گذاري كنيد. هنگامي كه آنها را به روزرساني مي‌كنيد، يك ماه يا بيشتر صبر كنيد، و سپس دوباره ببينيد كه نتيجه اين فعاليت به چه صورت بوده است. پس از به روزرساني‌ها، معمولا بايستي افزايش خوبي در ميزان كليك روي دهد.

در برخي از كوئري‌هاي جستجو، حتي يك درصد افزايش CTR، مي‌تواند هزاران بازديد كننده جديد را روانه  سايت شما كند. بهبود متاي عنوان يا همان عنوان صفحه و متاي توضيحات مي‌تواند بسيار ساده‌تر از ايجاد يك محتواي كاملا جديد باشد.

ايجاد و تكرار

بهبود بخشيدن به محتواي شما، براي فرايند جستجو يك امر مداوم است. تكنيك استراتژيك بهبود با ابزار  Google Search Console ، كه در اين مقاله درباره آن صحبت شد، نه تنها به شما كمك مي‌كند كه محتواي موجود خود را بهتر كنيد، بلكه به زودي  از همين طريق در مي‌يابيد مخاطبان شما چه عبارت‌ها و مطالبي را مي‌خواهند در صفحات نتايج جستجو شما مشاهده كنند. سپس مي‌توانيد اين آموخته‌ها را بر روي محتواي قبلي سايت خود پياده كنيد و آن‌ها را در بخش‌هاي محتواهاي جديد اعمال كنيد و محتوا را در اولين فرصت منتشر كنيد.

RankBrain چيست؟

۴۶ بازديد

گوگل از يك سيستم هوش مصنوعي به نام “RankBrain” براي كمك به مرتب سازي نتايج جستجوي خود، استفاده مي‌كند. آيا شگفت زده‌ايد كه اين سيستم چگونه كار مي‌كند و چگونه با سيستم رتبه بندي گوگل هماهنگ است؟ در اينجا همه چيزهايي كه ما در مورد RankBrain مي‌دانيم را مي‌خوانيد.

اطلاعات اين مقاله از سه منبع اصلي به دست آمده است و به مرور زمان به روز رساني شده‌اند كه همراه با يادداشت‌هايي در مورد به‌روزرساني آن‌ها ارائه مي‌شود. اين منابع عبارتند از:

  1. مقاله بلومبرگ كه اخبار مربوط به RankBrain را پوشش داده است.
  2.  اطلاعات جانبي كه گوگل در حال حاضر مستقيما در گستره موتور جستجو ارائه مي‌دهد.
  3.  دانش ما و بهترين فرضيات در مواردي كه گوگل پاسخي به آنها ارائه نمي‌كند. همين طور برخي اطلاعات اين مقاله را تيم سئو نوين ماركتينگ آزمايش كرده و به نتايج جالبي در فارسي دست يافته است.

RankBrain

RankBrain چيست؟

RankBrain نام سيستم هوش مصنوعي گوگل در قالب يادگيري ماشين است؛ كه براي كمك به پردازش نتايج جستجو استفاده مي‌شود و توسط گزارش‌هاي بلومبرگ و همچنين توسط شركت گوگل تاييد شده است.

يادگيري ماشين چيست؟

يادگيري ماشين پديده‌اي است كه يك كامپيوتر به خود و نه توسط افراد ديگر يا برنامه ريزي‌هاي دقيق، مي‌آموزد كه چگونه كارها را انجام دهد.

هوش مصنوعي چيست؟

هوش مصنوعي واقعي، يا به اختصار AI، پديده‌اي است كه در آن كامپيوتر به اندازه يك فرد باهوش هوشمند مي‌شود. به عبارت ديگر دستيابي به دانش از طريق آموزش و يا از طريق ايجاد ساختارهايي بر مبناي چيزي كه مي‌داند و ارتباطات جديد را بر اساس آن برقرار مي كند.

البته AI واقعي فقط در رمان‌هاي علمي تخيلي وجود دارد. در عمل، AI به سيستم‌هاي كامپيوتري اشاره دارد كه براي يادگيري و ايجاد ارتباطات استفاده مي‌شوند.

RankBrain

AI چه تفاوتي با يادگيري ماشين دارد؟

يادگيري ماشين و هوش مصنوعي، به نظر نسبتا مترادف‌اند. شما ممكن است آنها را به جاي يكديگر استفاده كنيد و يا مي‌توانيد از زبان ماشين براي توصيف نوع روش هوش مصنوعي استفاده كنيد.

بنابراين RankBrain روش جديدي است كه گوگل نتايج جستجوي خود را با آن رتبه بندي مي‌كند؟

خير، RankBrain بخشي از الگوريتم كلي گوگل است. يك برنامه كامپيوتري كه براي طبقه‌بندي ميلياردها صفحه و پيدا كردن صفحه مرتبط و متناسب با درخواست كاربر استفاده مي شود.

نام الگوريتم جستجوي گوگل چيست؟

، الگوريتم جستجوي گوگل مرغ مگس ‌خوار ( Hummingbird ) نام دارد. براي چندين سال، الگوريتم كلي نام رسمي نداشت. اما در اواسط سال ۲۰۱۳، گوگل اين الگوريتم را بازسازي كرد و نام آن را ( Hummingbird) گذاشت.


RankBrain

بنابراين RankBrain بخشي از الگوريتم جستجوي مرغ مگس خوار است؟

اين درك ماست.  مرغ مگس خوار الگوريتم جستجوي كلي است، درست مانند يك ماشين كه موتوري در درون خود دارد. خود موتور ممكن است از قطعات مختلف ساخته شده باشد، مانند فيلتر روغن، پمپ سوخت، رادياتور و غيره. به همين ترتيب، مرغ مگس خوار شامل بخش‌هاي مختلفي است كه RankBrain يكي از جديدترين آنهاست.

به طور خاص، ما مي‌دانيم RankBrain بخشي از الگوريتم كلي Hummingbird است، زيرا مقاله بلومبرگ روشن مي‌كند كه RankBrain تمام جستجوها را مديريت نمي‌كند و فقط الگوريتم كلي قادر به انجام اين كار است.

مرغ مگس خوار همچنين حاوي قسمت هاي ديگري است كه سازگار با فضاي SEO است، مانند پاندا Panda ، پنگوئن Penguin و ديگر الگوريتم‌هايي مانند روز پرداخت (Payday) كه براي مبارزه با اسپم ساخته شده، كبوتر(Pigeon) كه براي بهبود نتايج محلي مأموريت دارد، Top Heavy براي بارگذاري صفحات سنگين شامل تبليغات زياد عمل مي‌كند،  Mobile Friendly براي ايجاد صفحات موردپسند كاربر بر روي موبايل  و Pirate (دزدان دريايي) براي مبارزه با نقض قانون كپي رايت طراحي شده‌اند.

من فكر مي كردم كه الگوريتم كلي  گوگل “PageRank” ناميده مي شود؟

PageRank بخشي از الگوريتم كلي مرغ مگس خوار است كه يك روش خاص براي ارائه اعتبار به صفحات بر اساس لينك‌هايي است كه به  صفحه اشاره دارد.

PageRank  اولين نامي است كه گوگل به يكي از بخش‌هاي الگوريتم رتبه‌بندي خود در شروع به كار موتور جستجوي خود در سال ۱۹۹۸ داده است.

گوگل از چه «سيگنال‌هايي » براي رتبه بندي خود استفاده مي كند؟

سيگنال‌ها چيزهايي هستند كه Google براي كمك به تعيين نحوه رتبه بندي صفحات وب استفاده مي‌كند. به عنوان مثال، كلمات را در يك صفحه وب مي‌خواند، بنابراين كلمات يك سيگنال هستند. اگر بعضي از كلمات با فونت درشت نوشته شده باشند، ممكن است سيگنال متفاوتي داشته باشند. محاسباتي كه به عنوان بخشي از PageRank استفاده مي‌شود، به آن صفحه يك امتياز PageRank مي‌دهد كه باز هم يك سيگنال  است. اگر يك صفحه سازگار با تلفن همراه باشد، يك سيگنال ديگري را ثبت مي‌كند.

تمام اين سيگنال‌ها توسط بخش‌هاي مختلف در الگوريتم  مرغ مگس خوار پردازش مي‌شوند تا شناسايي كنند كدام صفحات در نتيجه جستجوي شما پيدا شده‌اند.


چند سيگنال در آنجا وجود دارد؟

گوگل به طور مداوم بيش از ۲۰۰ دسته بندي سيگنال عمده دارد كه ممكن است تا ۱۰،۰۰۰ زير مجموعه سيگنال داشته باشد. همان‌طور كه در مقاله بلومبرگ نيز گفته شد، “صدها” عامل در آن مشاركت دارد.

اين تفكر به نظر ما يك راهنماي مناسب است كه به طور كلي نشان مي‌دهد موتورهاي جستجو مانند گوگل چگونه به رتبه بندي صفحات وب كمك مي‌كنند.

آيا RankBrain سومين سيگنال مهم است؟

درست است. طبق گفته گوگل اين سومين عامل مهم براي رتبه بندي صفحات وب است. برگرفته شده از مقاله بلومبرگ:

RankBrain يكي از “صدها” سيگنالي است كه در يك الگوريتم براي تعيين نتايج جستجوي گوگل و رتبه بندي آنها استفاده ميشود. در چند ماه گذشته، RankBrain سومين عامل مهم براي كمك به دسته بندي نتايج جستجو بوده است.

سيگنال‌هاي مهم اول و دوم چيست؟

در هنگام نگارش نخست اين مقاله، گوگل در اين باره چيزي نگفت. فرض ما اين بود:

لينك مهم ترين سيگنال باقيمانده است و گوگل اين لينك‌ها را در قالب راي شمارش مي‌كند. اين همچنين يك سيستم به شدت سالخورده است كه در لينك‌هاي خود آنها را پوشش داده‌ام: سيستم شكست خورده  “Ballet Box ” كه توسط گوگل و بينگ در گذشته استفاده مي‌شد.

به عنوان دومين سيگنال مهم، حدس مي‌زنم كه «كلمات» باشند، چرا كه كلمات شامل همه چيز از كلمات موجود در صفحات وب گرفته تا آناليز و تحليل كلماتي كه كاربران در نوار ابزار جستجو وارد در خارج از RankBrain وارد مي‌كنند.[ البته اين نظر نويسنده مقاله سرچ انجين لند است و شايد كارشناسان خدمات سئو برجسته و متخصصان هوش مصنوعي نظر ديگري داشته باشند آن چيز كه روشن است گوگل هنوز بر روي اين دو بخش تأكيد ويژه‌اي دارد. ]

اين كاملا درست بود. در مارس ۲۰۱۶، گوگل دو عامل اول را رونمايي كرد كه شامل محتوا و لينك‌ها بودند. اما بين دو عامل لينك‌ها و محتوا گفته نشد كدام يك اول است.

RankBrain دقيقا چه كاري انجام مي دهد؟

با مكاتبه با گوگل، من متوجه شدم RankBrain عمدتا براي توصيف جستجوي كلمات استفاده مي‌شود تا صفحاتي كه داراي كلماتي هستند كه به صورت دقيق در عبارات جستجو نوشته نشده‌اند را پيدا كنند.

آيا Google در حال حاضر راهي براي پيدا كردن صفحات فراتر از درخواست دقيق وارد شده ندارد؟

بله، گوگل صفحات فراتر از شرايط دقيق جستجو شده را براي مدتي طولاني پيدا مي‌كرد. به عنوان مثال، سال‌ها پيش، اگر شما چيزي شبيه “كفش” را وارد مي‌كرديد، ممكن بود گوگل صفحاتي را كه كلمه “كفش‌ها” در آن ذكر شده بود را پيدا نكند زيرا آنها از نظر فني دو كلمه متفاوت‌اند. اما “ريشه يابي كلمات” گوگل را دقيق‌تر و هوشمندتر كرد تا آن را قادر سازد تفاوتي بين كفش و كفش‌ها قائل نشود درست مانند “دويدن” كه به نوعي مشتق شده از “بدو” است.

گوگل همچنين در مورد اصطلاحات مترادف نيز هوشمند شده است، بنابراين اگر شما “كفش‌هاي كتاني” را جستجو كنيد، ممكن است نتايجي در مورد “كفش‌هاي دويدن” نيز براي شما نمايش داده شود. همچنين به لحاظ مفهومي نيز اصلاحاتي صورت گرفته است تا بين كمپاني اپل و ميوه سيب نيز قادر به تمايز باشد.

در مورد گراف دانش چه نكته اي وجود دارد؟

نمودار دانش يا گراف دانش كه در سال ۲۰۱۲ راه اندازي شد، راهي بود كه گوگل را براي برقراري ارتباط بين كلمات هوشمندتر كرد. مهم‌تر از آن،  گوگل همچنين ياد گرفته است بين رشته‌ها و عبارات تفكيك قائل شود.

رشته‌ها به معني جستجو تمامي صفحاتي است كه داراي كلمه‌اي با املاي درست مانند “اوباما” هستند. اما در مورد عبارات، با جستجوي كلمه “اوباما” گوگل متوجه مي‌شود كه احتمالا منظور شما “باراك اوباما” رئيس جمهور آمريكا است و يك فرد واقعي با ارتباط با اوباما، مكان‌ها و چيزهاي ديگر را به شما نمايش مي‌دهد.

نمودار دانش پايگاهي از حقايق مربوط به جهان و روابط بين آنها است. به همين دليل است كه شما مي توانيد جملاتي مانند “همسر اوباما در چه زماني متولد شد” را جستجو كنيد و اطلاعاتي در مورد ميشل اوباما، بدون حتي استفاده از نام او، كسب كنيد.

RankBrainچگونه RankBrain به پالايش درخواست‌هاي شما كمك مي كند؟

روش‌‌هايي كه گوگل در حال حاضر براي اصلاح پرسش‌ها استفاده مي‌كند، بين افراد در اقصي نقاط جهان كه مشغول انجام كاري هستند، ليست‌هاي ريشه‌يابي كلمات ايجاد كرده‌اند؛ يا يك پايگاه داده از ارتباط بين اشيا را كشف كرده‌اند؛ جريان دارد. مطمئنا اين افراد، اغلب از اتوماسيون استفاده مي‌كنند. اما عمدتا مبتني بر كار انساني است.

مشكل اين است كه گوگل ۳ ميليارد جستجو در روز را پردازش مي‌كند. در سال ۲۰۰۷، گوگل اعلام كرد كه ۲۰ تا ۲۵ درصد از اين درخواست‌ها هرگز ديده نشده‌اند. در سال ۲۰۱۳، اين تعداد را به ۱۵ درصد كاهش داد، كه مجددا در مقاله بلومبرگ مورد استفاده قرار گرفت و گوگل نيز آن را تأييد كرد. اما هنوز هم ۱۵ درصد سه ميليارد، آمار بسيار بالايي است كه هرگز توسط يك انسان جستجوگر وارد نشده است – ۴۵۰ ميليون در روز.

در ميان آن‌ها ممكن است درخواست‌هاي پيچيده، چند كلمه‌اي، تحت عنوان ” بلند امتداد (long-tail)” وجود داشته باشد. RankBrain طراحي شده است كه به شما كمك كند تا بهتر اين درخواست‌ها را تفسير و به طور موثر ترجمه كنيد و در پشت صحنه تلاش‌هاي مي‌كند تا بهترين صفحات نتايج را براي جستجوگر نمايش دهد.

RankBrainهمان‌طور كه گوگل به ما گفت، شما مي‌توانيد الگوهايي را مشاهده كنيد كه به ظاهر پيچيده و نامربوط‌اند اما مي‌توانيد درك كنيد كه آنها واقعا چگونه با يكديگر هم‌خواني دارند. اين يادگيري، به خودي خود، شما را قادر مي‌سازد تا جستجوهاي پيچيده آينده و اينكه آيا آنها مربوط به موضوعات خاص هستند را درك كنيد. مهم‌تر از همه طبق گفته گوگل، اين مي‌تواند نتايجي را براي گروه‌هاي تحقيقاتي نمايش دهد كه بيشتر علاقه‌مند به ديدن آن هستند.

گوگل نمونه‌هايي از گروه‌هاي تحقيقاتي و جزئيات بيشتري در مورد نحوه رتبه بندي صفحات سازگار با علايق آنها را ارائه نمي‌دهد. اما ممكن است با ترجمه و تعبير مناسب جستجوهاي مبهم آن‌ها، به پايگاه داده خاصي دسترسي پيدا مي‌كند و قادر خواهد بود پاسخ‌هاي بهتري را براي آن‌ها نمايش دهد.

در اين مورد مثالي هست؟

[نويسنده مقاله سرچ انجين لند در اين مورد دست به تحقيق زده است و دو جمله پيچيده را در گوكل سرچ كرده است و به نتايج جالب دست پيدا كرده است. اما ترجمه اين جمله مستلزم ترجمه تمام نتايج به دست آمده گوگل است كه آوردن تمام اين نتايج را در مقاله خود لازم نميداند علاقهمندان به اين تست سرچ انجين لند به لينك اين مقاله در قسمت منابع رجوع كنند. اما باز نميتوان گفت كه رنك برين ميتواند از پس تمام ارتباطات مفهومي در همه زبانها برآيد و بين همه مفهوم ها به راحتي ارتباط برقرار كند. نتايج خاصي درباره گروه هاي جستجو در فارسي به دست نوين ماركتينگ نرسيده است. ولي اگر دوست داريد رنك برين را در فارسي امتحان كنيد در گوگل سرچ كنيد ” دستور پخت آن غذايي كه لپه و گوشت دارد ” و چند دستور پخت  خورشت قيمه و شامي  را به دست آوريد بي آن كه كلمه قيمه با خورش قيمه” را سرچ كرده باشيد.]

RankBrain

 

نمونه ديگر؟

گوگل به ما يك مثال تازه داد: در سرچ “چند قاشق غذا خوري در يك فنجان؟” گوگل گفت كه RankBrain نتايج مختلفي در استراليا در مقايسه با ايالات متحده براي اين نوع درخواست ارائه داده است، چرا كه اين نوع مجموعه كلمات در كشورهاي مختلف با وجود شباهت ظاهري، در مكان‌هاي گوناگون معاني متفاوتي دارند.

من سعي كردم اين را با جستجوي Google.com در مقابل گوگل استراليا آزمايش كنم. من خودم تفاوت زيادي نديدم. حتي بدون RankBrain، نتايج اغلب به اين شكل متفاوت خواهد بود، فقط به اين معني است كه «ابزار قديمي» به نفع صفحات شناخته شده در استرالياست كه از گوگل استفاده كرده‌اند.

آيا RankBrain واقعا كمك مي‌كند؟

بر خلاف دو مثال ذكر شده در بالا، من شديدا معتقدم كه اين كشف جديد طبق ادعاي گوگل، تاثير بزرگي داشته است. اين شركت در مورد الگوريتم رتبه بندي خود نسبتا محافظه كار است. گوگل هميشه تست‌هاي كوچكي را برگزار ميكند. اما فقط زماني كه به قطعيت بالايي در خصوص تغييري دست مي‌يابد آن را اعمال مي‌كند.

به نظر مي‌رسد كه يكپارچه سازي RankBrain به درجه اي دست يافته است كه به عنوان سومين سيگنال مهم، بعد از لينك ها  و كلمات كليدي، شناخته شود، و البته يك تغيير بزرگ به شمار مي‌رود. اين تاييد كننده حدس من بود كه گوگل پيش از اينكه از مفيد بودن تغييري مطمئن نشود از آن رونمايي نمي‌كند.

RankBrain چه زماني شروع بكار كرد؟

گوگل اعلام كرد كه در اوايل سال ۲۰۱۵ RankBrain به آرامي در حال پيشرفت است و از تابستان ۱۳۹۵ (۲۰۱۶)چند ماه است كه به طور كامل زنده و جهاني مورد استفاده قرار مي گيرد.

چه درخواست هايي تحت تاثير قرار مي گيرند؟

در اكتبر سال ۲۰۱۵، گوگل به بلومبرگ اعلام كرد كه “بخش بسيار زيادي” از ۱۵ درصد از درخواست ها كه معمولا قبلا هرگز ديده نمي‌شدند توسط RankBrain پردازش شده‌اند در حقيقت ۱۵ درصد يا كمتر.

در ژوئن سال ۲۰۱۶، گوگل رسما اعلام كرد كه در حال استفاده از RankBrain براي همه درخواست‌هايي است كه گوگل با آنها سروكار دارد.

آيا RankBrain هميشه در حال يادگيري است؟

طبق گفته گوگل، همه آموزشي كه RankBrain دريافت مي‌كند آفلاين است. اين مجموعه‌اي از تاريخچه جستجوها را به شما نشان مي‌دهد و ياد مي‌گيرد تا پيش‌بيني‌هاي مربوطه را انجام دهد.

اين پيش‌بيني‌ها مورد آزمايش قرار مي‌گيرند و اگر ثابت شود تاثيرگذارند، آخرين نسخه RankBrain به طور زنده بر روي آن‌ها اجرا مي‌شود. سپس چرخه يادگيري آفلاين و تست تكرار مي‌شود.

آيا RankBrain كاري بيشتر از پالايش جستجو انجام مي دهد؟

به طور معمول، چگونگي پالايش و تصحيح يك درخواست – از طريق ريشه يابي كلمه، مترادف ها و در حال حاضر با RankBrain – به عنوان عامل رتبه بندي و يا سيگنال در نظر گرفته نشده است.

سيگنال‌ها نوعي از عوامل‌اند كه به محتوا مرتبط‌اند، مانند يك كلمه در صفحه وب، همچنين لينك‌هاي صفحات مختلف و اينكه آيا يك سرور امن است و غيره. سيگنال ها همچنين مي‌توانند مربوط شوند  به يك كاربر، مانند يك جستجوگر يا جايي كه جستجو و سابقه آن نمايش داده مي شوند.

بنابراين وقتي گوگل در مورد RankBrain به عنوان سومين سيگنال مهم صحبت ميكند، آيا واقعا منظورش سيگنال رتبه بندي است؟ بله، گوگل در اينجا ليستي را تائيد كرده است كه نشان ميدهد RankBrain به طور مستقيم به رتبه بندي صفحات كمك ميكند.

دقيقا چگونه؟ آيا نوعي امتياز بندي براي RankBrain وجود دارد كه ممكن است كيفيت را ارزيابي كند؟ شايد، اما به نظر مي‌رسد كه RankBrain به نوعي كمك مي‌كند تا گوگل بهتر بتواند صفحات را بر مبناي محتواي آنها رتبه بندي كند. RankBrain ممكن است بتواند به طور خلاصه نشان دهد كه سيستم هاي موجود گوگل مي‌توانند چه كارهايي را انجام دهند.

يا نه ،گوگل چيزي جز يك رتبه بندي مبتني بر عوامل مختلف را شامل نمي‌شود.

چگونه مي توانم بيشتر در مورد RankBrain ياد بگيرم؟

گوگل به ما گفت افرادي كه مي‌خواهند در مورد كلمه “بردار” مطالبي بياموزند – روشي كه كلمات و عبارات مي‌توانند به صورت رياضي به يكديگر مرتبط شوند – بايد پست‌هاي وبلاگ گوگل را بررسي كنند. در اين پست توضيح داده شده است RankBrain  با استفاده از مفاهيم رياضي توانسته است پايتخت هاي كشور ها را تنها با اسكن مقالات پيدا كند .

RankBrain

مقاله تحقيقاتي ديگر وجود دارد كه نتايجي بر مبناي آن بدست مي‌آيد. شما حتي مي توانيد با يادگيري ماشين، خود و با استفاده از ابزار word2vec گوگل اين كار را انجام دهيد. علاوه بر اين، شما مي‌توانيد از دو ابزار  entire area  گوگل و  as does مايكروسافت براي آزمايش هوش مصنوعي استفاده كنيد و با آن بيشتر آشنا شويد.

تبليغات / دوربين مداربسته براي منزل

۳۴ بازديد

دوربين مداربسته براي منزل يكي از بحث هايي است كه براي افزايش امنيت محيط هاي مسكوني در ميان ساكنين يك ساختمان يا يك مجتمع مسكوني اتفاق مي افتد. سوال اصلي چنين جمع هايي اين است كه كدام يك از انواع دوربين مدار بسته براي استفاده در منزل مناسب است؟ اگر تا به حال وسيله اي از حياط منزل شما دزديده شده است! رانندۀ سر به هوايي با ماشين شما كه جلوي در خانه خود پارك كرده‌ بوديد، برخورد و فرار كرده باشد! به احتمال زياد الان در زمره افرادي هستيد كه براي ارتقاي امنيت محل سكونت به دنبال دوربين مدار بسته براي منزل خود ميباشيد و در عين حال چيز زيادي از آن نميدانيد. مسلما داشتن شاهد صادقي مانند دوربين مدار بسته براي منزل ارزش سرمايه گذاري كردن را دارد و بنابراين در اين مقاله ميخواهيم به شما كمك كنيم تا بهترين دوربين مدار بسته براي منزل خود انتخاب كنيد.

اين دستگاه هاي كوچك كه هر روز هوشمندتر ميشوند طوري طراحي شده اند كه در شرايط آب و هوايي مختلف مانند برف، باران، دماي هواي بالا يا پايين مقاومت كافي را داشته باشند و اين موارد تاثير بر عملكرد آنها نداشته باشد. به طور كلي نوعي از دوربين مدار بسته براي منزل مناسب است كه در وهلۀ اول بي سيم بوده و علاوه بر آن قابليت ارسال تصوير از طريق اينترنت را داشته باشد. از آنجايي كه امروزه وجود شبكه هاي واي فاي در منازل امري عادي به حساب مي‎آيد؛ وجود چنين قابليتهايي در دوربين مدار بسته براي منزل شما اين امكان را فراهم ميكند كه به صورت زنده و آنلاين شرايط حاكم بر محل سكونت خود را بررسي كنيد.

دوربين مداربسته براي منزل

ديگر ويژگي مهمي كه ميتواند در انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل شما تاثير به سزايي داشته باشد، قابليت ارسال هشدار به تلفن همراه شما است. بر اساس اين ويژگي و تنظيمات انجام شده هنگامي كه شي يا فردي در منطقۀ تنظيم شده و در محدودۀ ديد دوربين حركت كند پيام هشداري براي شما فرستاده ميشود يا در بعضي دوربين ها قابليت ضبط ويديويي صحنه وجود دارد. در دستگاههاي پيشرفته‌تر حتي اين امكان وجود دارد كه با استفاده از ميكروفن و بلندگوهاي تعبيه شده در فضاي بيروني محل سكونت شما هنگامي كه پيام هشدار را دريافت كرديد توسط تلفن هوشمندتان با فردي كه در آن محوطه قرار دارد و سنسور هشدار را فعال كرده صحبت كنيد.

بدين ترتيب با انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل خود ميتوانيد به آساني و با خيال راحت بر اتفاقات جاري در خانه و حوالي آن مسلط باشيد، بدون اينكه حتي نياز به حضور فيزيكي در خانه باشد. توجه داشته باشيد كه بعضي از دوربين ها صرفا براي استفاده در محيط داخلي و سربسته مناسب هستند و بعضي ديگر براي فضاي بيروني طراحي شده اند. در اين بين دوربين هايي وجود دارند كه ميتوان آنها را هم در منزل و هم در محيط بيروني آن استفاده كرد.

دوربين هاي مدار بسته كه در فضاي بيروني قرار دارند چطور كار ميكنند؟

اگر به دنبال دوربين مداربسته براي منزل و به خصوص فضاي بيروني محل سكونت خود هستيد. شايد بد نباشد كه با طرز كار آنها آشنايي داشته باشيد. بيشتر دوربين هاي مدار بسته امنيتي كه در فضاي بيروني خانه يا ساختمان نصب ميشوند بي‌سيم بوده و از شبكه راديويي واي فاي استفاده ميكنند تا به شبكه خانگي شما متصل شوند. با اين كار و با استفاده از اپليكيشني كه بر روي تلفن همراه شما نصب ميشود اين امكان را فراهم ميكنند تا از هر جايي كه هستيد كه تصاوير آنها دسترسي داشته باشيد. اما علاوه بر اين مدلها موارد ديگري هم هستند كه به كابل و سيم نياز داشته و از فناوري‌هاي ديگري مانند اترنت، بلوتوث، اينترنت مركزي ساختمان و مانند آن براي اتصال به اپليكيشن و تلفن همراه شما استفاده ميكنند.

در انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل خود بايد به شرايط نصب آن هم توجه داشته باشيد. همانطور كه از نامش پيداست دوربين نصب دوربين‌هاي بي سيم  از همتاهاي سيم دار آنها ساده تر است. بديهي است كه براي نصب اين دوربين ها نياز به كابل كشي نداريد. از سوي ديگر مجبور نيستيد آنها را نزديك پورت اترنت نصب كنيد بنابراين در جانمايي اين دوربين ها با مشكل كمتري مواجه خواهيد شد. در مقايسه با انواع ديگر دوربين مدار بسته براي منزل، نصب دوربين هاي واي فاي كه با باتري كار ميكنند از همه ساده تر است. تا وقتي كه در محدوده پوشش دهي روتر شما قرار دارند ميتوانيد به راحتي آنها را هر جايي نصب كنيد؛ بدون آنكه نگران كابل كشي يا اتصال آنها به منبع برق باشيد. اين دوربين ها معمولا از باتري هاي قابل شارژ استفاده ميكنند كه به راحتي قابل تعويض شدن هستند. از سوي ديگر اين نقطه قوت آنها در عين حال نقطه ضعف هم به حساب مي‌آيد، زيرا دانما نياز به تعويض و شارژ باتري ها داريد و در نظر داشته باشيد كه اين باتري ها در هواي سرد سريعتر تخليه ميشوند. نصب دوربين هايي كه با بلوتوث كار ميكنند هم ساده است اما مشكل اينجاست كه براي اتصال آنها بايد در شعاع 13 متري آنها باشيد.

توجه داشته باشيد كه اگر انتخاب نهايي شما در مورد دوربين مدار بسته براي منزل دوربين بي سيم است؛ دوربيني را انتخاب كنيد كه يا به باند راديويي 2.4 گيگاهرتز يا 5 گيگا هرتز متصل شود. اگر سيگنالهاي شبكۀ واي فاي خانگي شما ضعيف است بهتر است از يك تقويت كننده سيگنال يا wireless range extender استفاده كنيد.

كيفيت تصوير

اگر كيفيت تصوير دوربين مدار بسته براي منزل شما به قدر كافي خوب نباشد و تصوير واضحي از آنچه كه پيرامون محل زندگي شما ميگذرد نشان ندهد، عملا بلا استفاده است. دوربيني كه كيفيت تصوير آن 720p است تصوير مناسبي را ارائه ميكند. اما مشخصا دوربيني كه كيفيت تصوير آن 1080p باشد علاوه بر اينكه تصويري با كيفيت بالاتر نمايش ميدهد، جزئيات بيشتري را هم فراهم ميكنند. ميتوان گفت كيفيت تصوير 1080محبوب ترين رزولوشني است كه معمولا افراد در مورد دوربين مدار بسته براي منزل خود انتخاب ميكنند. به علاوه نياز به فضاي ذخيره سازي خيلي زيادي ندارد و با كيفيت خوبي از طريق تلفن، تبلت، مانيتور كامپيوتر شخصي و تلويزيون ديده ميشود.

دوربين هاي پيشرفته تري هم هستند كه كيفيت تصوير 4K ارائه دهند. اما در وهلۀ اول براي اينكه به خوبي كار كنند بايد شبكۀ اينترنت خانگي شما سرعت بالا و سيگنالهاي قوي داشته باشد. در غير اينصورت تصوير دريافتي  شما با مشكلات عديده اي مواجه خواهد شد. از ديگر نقاط ضعفي كه ممكن است با انتخاب اين دوربين مدار بسته براي منزل خود داشته باشيد نياز به فضاي ذخيره‌سازي بسيار زياد و متعاقبا هزينه بالايي كه بابت آن متحمل ميشويد است.

دوربين مداربسته منزل

ويژگي هاي مهم ديگر

علاوه بر كيفيت تصوير هنگام انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل، بايد به زاويه ديد آنها هم توجه داشته باشيد. همچنين قابليت ديد در شب از ويژگي‌هاي مهم و مفيد دوربين مدار بسته براي منزل به شمار مي‌آيند. بيشتر دوربين‌ها از ال اي دي‌ هاي IR يا مادون قرمز براي ارائه تصوير سياه و سفيد در شب استفاده ميكنند. اما تعداد ديگري هم هستند كه با استفاده از نور سفيد حتي در شب و نور كم هم تصوير تمام رنگي ارائه ميدهند. بهتر است دوربيني انتخاب كنيد كه در هنگام تاريكي و نور كم تا شعاع حداقل 12 يا 13 متري دوربين را پوشش بدهد.

تشخيص صدا و حركت

هنگام انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل بايد نيازهاي خود را به طور كامل شناسايي كنيد تا بتوانيد بهترين مورد را خريداري كنيد. برخي از دوربين‌هايي كه در فضاي بيروني محل سكونت نصب ميشوند به حسگرهاي حركت و صدا مجهز هستند. هر گونه حركتي كه در محوطۀ تنظيم شده صورت بگيرد موجب تحريك اين سنسورها ميشود. در ادامه اين حسگرها به دوربين دستور ضبط ويديو و گاها ارسال پيام هشدار را ميدهند. اين پيام هشدار ميتواند از طريق پيامك، ايميل يا زنگ زدن به تلفن همراه شما صورت بگيرد.

اگر بخواهيد لايه امنيتي ديگري به سيستم امنيتي محل سكونت خود اضافه كنيد. ميتوانيد دوربين مدار بسته براي منزل با قابليت تشخيص صدا تهيه نماييد. با اين ويژگي اگر شخصي بيرون از محدودۀ لنز دوربين يا سنسورهاي حركتي باشد، با استفاده از حسگرهاي صدا باز هم متوجه حضور آنها مي‌شويد. توجه داشته باشيد كه ميزان حساسيت اين سنسورها بايد به گونه‌اي تنظيم شود كه صداي حيوانات خانگي مانند سگ يا گربه، ماشين‌هاي پر سر و صدا و صداهاي تصادفي ديگر موجب تحريك سنسور نشوند. در بيشتر موارد وقتي دوربين مدار بسته براي منزل شما مجهز به ميكروفن و سنسور صوتي باشد، به بلندگو هم مجهز بوده و امكان برقراري صدا را به صورت دوطرفه فراهم ميكند. بدين ترتيب ميتوانيد با فرد يا افرادي كه در آنجا حضور دارند گفتگو كنيد.

 

فضاي ذخيره‌سازي

از ديگر نكات مهمي كه هنگام انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل بايد به آن توجه كنيد، فضاي ذخيره‌سازي است. كاملا مشخص است كه ويديوهاي ضبط شده نياز به فضايي براي ذخيره شدن دارند تا امكان دسترسي مجدد به آنها فراهم باشد. راه‌هاي زيادي براي ذخيره‌سازي اين ويديوها وجود دارد. به صورت معمول براي صرفه‌جويي در هزينه اين ويديوها تا مدت مشخصي مثلا 30 روز نگهداري ميشوند و پس از آن ويديوهاي قديمي پاك شده و ويديوهاي جديد بر روي آنها ضبط شده يا به اصطلاح overwrite ميشوند.

در بعضي از دوربين‌ها امكان تعبيۀ كارت حافظۀ SD وجود دارد. اما مشخصا ظرفيت اين نوع حافظه محدود است. هاردهاي اكسترنال محبوب‌ترين نوع فضاي ذخيره‌سازي در زمينه دوربين مداربسته براي منزل به شمار ميروند.

البته بايد بدانيد كه در انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل و ذخيره‌سازي تصاوير آن، معمولا به NVR يا DVR هم نياز داريد. NVR  شكل كوتاه شدۀ عبارت Netwrok Video Recorder به معناي ضبط كننده ويديو تحت شبكه ميباشد. ضبط كننده NVR  با استفاده از شبكۀ اينترنت، تصاوير ويديويي را به صورت مستقيما و با استفاده از كابل Cat5 يا Cat6 ضبط مي‌كنند. NVR همراه با دوربين‌هاي مداربسته تحت شبكه IP  به كار مي‌رود. به علاوه دو نوع NVR وجود دارد. PoE ، كه عموماً با پورت هاي اترنت (Ethernet) به دوربين‌هاي PoE متصل ميشوند. NVR واي فاي (WiFi) كه قابليت اتصال به درگاه NO  را دارند تا امكان اتصال دوربين به صورت بي‌سيم فراهم شود.

نوع ديگر ضبط كننده‌هاي ديجيتال،DVRها هستند. DVR شكل كوتاه شدۀ عبارت (Digital Video Recorder) است. DVRها به وسيلۀ كابل‌ها و اتصالات كواسيكال تصاوير ويديويي را ضبط كرده و پيش از ارسال از طريق سيگنال ديجيتال آنها را فشرده مي‌كنند. ضبط كننده ديجيتال DVR با دوربين مدار بسته آنالوگ سازگار است.

هزينه

مسلما هزينه از عوامل مهم ديگر در انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل به شمار ميرود. بهتر است بدانيد كه دوربينهاي مدار بسته كه قابليت نصب در محيط خارج از منزل را دارند، نسبت به همتايان خود كه در محيط سربسته نصب ميشوند، گرانتر هستند. مشخصا دوربين ها با ويژگيهاي مختلف در بازۀ قيمتي مختلفي وجود دارند كه هر يك از آنها ميتوانند خدمات مناسبي را ارائه دهند. اما در نظر داشته باشيد كه هر چقدر دوربين مدار بسته براي منزل شما هوشمندتر باشد، نيازمند پرداخت هزينۀ بيشتري خواهيد بود. مجهز بودن دوربين به ويژگي‌هايي مانند  حسگر حركتي يا صوتي، تشخيص چهره، اتصال سلولي، ضبط ويديو به صورت time-lapse ، ويژگيهاي مربوط به فضاي ذخيره‌سازي، قابليت اتصال باتريهاي شارژي و مانند آنها موجب بالاتر رفتن قيمت و هزينۀ پرداختي شما ميشوند.

 

كلام آخر

اولين گام انتخاب بهترين دوربين مدار بسته براي منزل، شناسايي نيازها و خواسته‌هايتان است. سپس با اندكي آشنايي با ويژگيهاي مختلف دوربينهاي مدار بسته، مانند مواردي كه در اين مقاله ذكر شد؛ ميتوانيد بهتر تصميم‌گيري كنيد. يكي ديگر از روشهايي كه سريع و مطمئن تر شما را به انتخاب دوربين مدار بسته براي منزل هدايت ميكند، كمك گرفتن از متخصصان و نمايندگان فروش اين محصولات ميباشد. بسياري از شركت‌ها مانند مهرتجارت به صورت رايگان در اين زمينه به شما مشاوره ميدهند و شما تا رسيدن به گزينۀ مورد نظرتان همراهي ميكنند.